Ori de cate ori facem o fotografie, cea mai mare parte a atentiei noastre se indreapta cu siguranta catre subiectul din prim-plan. Suntem atenti sa il pozitionam corect in cadru si sa ne pozitionam corect in raport cu subiectul, evitam sa taiem parti importante ale acestuia atunci cand il incadram, daca este o persoana ne asiguram ca este bine pozitionata, ca hainele sale sunt in ordine etc. etc. etc. Dupa ce punem toata aceasta atentie pe subiectul principal al fotografiei, o buna modalitate de a strica fotografia este sa uitam sa verificam fundalul.
Citind numeroase bloguri scrise de fotografi profesionisti, se intalneste adesea afirmatia ca un subiect grozav necesita un fundal grozav. Ca oameni, avem o capacitate innascuta de a ne concentra exclusiv pe elementele care ne intereseaza cel mai mult dintre cele pe care le vad ochii nostri. Astfel, atunci cand facem fotografii, daca nu facem un efort explicit de a lua in considerare si toate celelalte elemente care compun scena, riscam sa includem ceva care va afecta rezultatul final.
Elementele din fundal pot afecta fotografia in multe feluri. Sa dam cateva exemple:
- la fotografierea unui portret, crengile unui copac din fundal ar putea sa iasa in afara din capul persoanei fotografiate, aparand ca niste coarne inestetice,
- fotografiind o floare frumoasa in gradina noastra, s-ar putea sa nu observam uneltele ruginite si pline de noroi ingramadite nu departe de subiect,
- in orice fotografie in aer liber am putea include o portiune excesiva de cer gri si plictisitor, care ar strica tonul compozitiei,
- un amestec de obiecte, culori, forme in fundal ar putea fura atentia observatorului de la subiectul principal al fotografiei noastre.
Cum sa eviti sa faci fotografii cu un fundal gresit?
Pentru a evita astfel de probleme, este important ca, inainte de fiecare fotografie, sa privesti intreaga scena si sa verifici ca nimic din fundal nu poate avea un impact negativ asupra fotografiei. Important este sa ai in minte ce vrei sa comunici prin fotografie, ce elemente vrei sa scoti in evidenta, ce ton ar trebui sa aiba si cum afecteaza fundalul aceste aspecte. Daca observi ca fundalul nu este unul functional pentru fotografie, trebuie sa intervii intr-un fel, asta si pentru ca eliminarea sau repararea unui fundal urat in post-productie este destul de dificila.
Cateva metode simple care pot fi aplicate in multe situatii pentru a face ca o fotografie sa aiba un fundal pe care se potriveste sunt urmatoarele:
- utilizarea unei diafragme largi, pentru a diminua adancimea de camp si a creste astfel neclaritatea fundalului. Ai grija, bineinteles, sa nu faci zone de interes neclare in acest fel (daca notiunile de diafragma si adancime de camp sunt foarte noi pentru tine, iti recomand articolele despre diafragma si despre cum sa obtii un fundal neclar intr-o fotografie),
- foloseste o distanta focala mare, pentru a reduce campul vizual si a include astfel o portiune mai mica din fundal. Atentie, insa, la distanta focala mai mare subiectul este marit, deci va trebui sa ne indepartam daca vrem sa-i reducem dimensiunea proportional cu celelalte elemente incadrate,
- schimbarea punctului de vedere(statie), fie prin inclinarea obiectivului in sus sau in jos, fie prin rotirea in jurul subiectului. De exemplu, pentru a exclude un cer urat din fundal, am putea incerca sa incadram subiectul principal de sus in jos.
In unele cazuri, este posibil ca metodele tocmai descrise sa nu fie suficiente si sa fim nevoiti sa mutam subiectul complet, daca acest lucru este posibil. Uneori, s-ar putea chiar sa fim nevoiti sa renuntam la realizarea fotografiei.
Concluzii
Morala acestui articol este ca este intotdeauna important ca, inainte de a face o fotografie, sa acorzi o atentie generala scenei pe care o incadrezi si sa nu te multumesti doar cu fotografierea corecta a subiectului principal. Din pacate, metodele simple pe care le-am enumerat in sectiunea anterioara nu sunt trucuri care, odata aplicate, garanteaza in mod magic fotografii perfecte. Ele necesita in continuare un aport critic, practica si experienta din partea fotografului.
Cu toate acestea, pastrarea lor in minte este deja un bun punct de plecare. Cu aceste noi cunostinte, poate fi un exercitiu interesant sa reconsideri fotografii vechi care te-au dezamagit dintr-un motiv pe care nu l-ai inteles si sa vezi daca, din intamplare, acest motiv a fost un fundal nepotrivit.