Fotografiile bune se fac de aproape!

DISTRIBUIE ACEST ARTICOL SI ALTOR PASIONATI DE FOTOGRAFIE

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

“Nu exista fotografii bune sau rele. Doar fotografii facute de aproape sau de la distanta.”

“Daca fotografia nu este buna, inseamna ca nu ai fost suficient de aproape.”

Aceste citate, atribuite lui Robert Capa, sunt un pic cam extreme, dar pe masura ce te dezvolti in domeniul fotografiei, iti vei da seama cat de adevarate sunt. Desigur, daca singura ta pasiune este fotografia de peisaj, este dificil sa aplici un astfel de concept. Totusi, daca luam in considerare, printre altele, portretele (de persoane sau grupuri), natura moarta, fotografia de strada, fotografiile de animale, in curand va deveni evident cum faptul ca a fi aproape de subiectii fotografiilor tale le face pe acestea mult mai bune, mult mai puternice, mai intrigante.

Aquilegia by josef.stuefer

De ce sunt mai bune fotografiile in prim-plan?

Cred ca exista doua avantaje importante ale fotografierii de aproape.

Atunci cand facem o fotografie de foarte aproape, mai aproape decat ne-am simti instinctiv, in primul rand se creeaza mai multa intimitate cu subiectul. Aceasta intimitate va fi perceputa si de catre cei care ne privesc apoi fotografia. Este un concept care se aplica atat subiectilor vii, cat si celor neinsufletiti. O fotografie mai intima ne face sa percepem o comuniune cu subiectul, aproape ca ne iluzioneaza ca putem atinge subiectul.

In al doilea rand, un subiect de aproape este marit, astfel incat ii putem aprecia mai mult detaliile. Atunci cand subiectul este o fiinta umana, vom putea interpreta si sesiza mai profund emotiile sale, putand distinge mai bine expresiile faciale. Atunci cand subiectul este inanimat, de exemplu, o piesa de artizanat, vom putea studia cu precizie granulatia materialului din care este confectionat, variatiile subtile ale formelor etc.

A Portrait in Darkness by seanmcgrath

Exista un tipar

Din experienta mea si din observarea modului in care multi oameni fac fotografii, mi se pare ca, in mod instinctiv, orice fotograf incepator are tendinta de a face fotografii de la o distanta prea mare decat ar trebui. Nu stiu de ce se intampla acest lucru, dar chiar si atunci cand observam multe dintre fotografiile partajate pe internet de catre fotografii incepatori, se poate observa ca, de multe ori, o distanta mai mica fata de subiect ar fi imbunatatit drastic rezultatul final.

Prin urmare, este important ca, in primele zile, ori de cate ori realizezi o fotografie sa te gandesti: sunt suficient de aproape? Uneori, raspunsul va fi da, dar tot vei gresi. Chiar si atunci cand crezi ca esti suficient de aproape, incerci sa te apropii mai mult, s-ar putea ca instinctele tale sa nu fie inca bine antrenate.

In mod clar, este foarte important sa stii care este distanta corecta pentru a fi suficient de aproape. In limba engleza se foloseste expresia “fill the frame”, umple cadrul. Cadrul la care ne referim este cadrul fotografiei. Prin urmare, criteriul de utilizat in aceste cazuri este sa umpli intregul cadru cu subiectul fotografiei tale.

De exemplu, daca faci un portret, umple cadrul cu fata persoanei din cadru sau cu trunchiul acesteia, in functie de rezultatul pe care doresti sa-l obtii, lasand putin spatiu in jurul acesteia. In mod similar, daca fotografiezi un grup de persoane, evita sa lasi prea mult spatiu in jurul si deasupra capetelor acestora.

Uneori, distanta potrivita va implica chiar taierea unor parti din subiectul pe care doresti sa-l fotografiezi. Gandindu-ne tot la un portret, portretele in care se taie partea de sus a capului sunt foarte la moda (dupa cum am scris in articolul Sfaturi usoare pentru a imbunatati compozitia in portrete).

Trei modalitati de a te apropia de subiecti

Cea mai evidenta modalitate de a umple cadrul, de a te apropia de subiecti, este de a te deplasa, de a fi fizic mai aproape. Uneori, acest lucru este impiedicat doar de propria noastra jena, timiditatea ne poate determina sa nu vrem sa ne expunem, sa evitam contactul cu subiectul nostru. Este important sa depasesti aceasta jena atunci cand este nejustificata, pentru a putea face fotografii adecvate.

Alteori, din pacate, nu este posibil sa te apropii din cauza unor obstacole de netrecut, cum ar fi interdictia de a calca pe un strat de flori care gazduieste o floare frumoasa. In aceste cazuri, intra in joc urmatoarele doua modalitati de abordare a subiectilor.

Dupa cum probabil ai ghicit, o alta posibilitate este cresterea distantei focale. Daca ai un obiectiv cu zoom, incerci sa maresti, iar daca nici macar acest lucru nu este suficient, poti sa montezi un obiectiv care acopera distante focale mai mari (daca ai unul, desigur). Sa fii atent, insa, la faptul ca schimbarea distantei focale inseamna introducerea in fotografie a unor modificari de perspectiva si a altor modificari, de exemplu, a adancimii de camp.

Ultima solutie este post-productia. Atunci cand vedem o fotografie pe ecranul PC-ului si ne dam seama ca am fi putut fi mai aproape, putem oricand sa o decupam, eliminand partea care este in plus. In opinia mea, aceasta trebuie sa fie ultima optiune. De obicei, este mult mai bine sa obtinem o fotografie cat mai aproape de asteptarile noastre direct in momentul realizarii fotografiei, deoarece orice procesare prelungeste munca si timpul pierdut cu fotografia.

In plus, decuparea unei fotografii nu este complet lipsita de consecinte. In primul rand, in functie de rezolutie si de portiunea din fotografie care urmeaza sa fie eliminata, ne putem trezi cu o imagine cu o rezolutie prea mica. In al doilea rand, efectul obtinut prin decupare nu este nicidecum comparabil cu cel obtinut prin marirea distantei focale sau prin apropierea de subiecti.

Antreneaza-te inainte de a face fotografii

Asa cum am sustinut de multe ori, este foarte util sa ne antrenam sa recunoastem distanta corecta dintre noi si subiectii fotografiilor noastre, chiar si fara aparatul foto in mana. In primul rand, putem face acest lucru uitandu-ne la fotografiile marilor maestri sau ale fotografilor care, in general, ne inspira, incercand sa recunoastem modul in care acestia isi pozitioneaza subiectii in cadru, cum umplu cadrul.

In al doilea rand, este intotdeauna un exercitiu bun sa ne uitam la propriile noastre fotografii, sa vedem in care dintre ele apropierea de subiect a dus la un rezultat bun si in care dintre ele daca ai fi fost mai aproape ar fi ajutat.

Asadar, de acum incolo, aminteste-ti intotdeauna, inainte de a fotografia, sa te intrebi: Sunt suficient de aproape? Umplu cadrul?

CURS GRATUIT DE FOTOGRAFIE

PRIMESTE CURSUL PE E-MAIL

DISTRIBUIE ACEST ARTICOL ALTOR PASIONATI DE FOTOGRAFIE

ALTE ARTICOLE DESPRE FOTOGRAFIE

RAMAI LA CURENT CU ULTIMELE NOUTATI

Search

CURS GRATUIT DE FOTOGRAFIE

PRIMESTE CURSUL PE E-MAIL