Cu siguranta este greu sa gasesti pe cineva caruia sa nu-i placa zapada (cu exceptia cazului in care te afli in masina). Daca esti fotograf, cu greu poti rezista dorintei de a te inarma cu aparatul foto pentru a iesi si a imortaliza peisajele total transformate de acea albitate candida.
Dar inainte de a ma indeparta de entuziasm, trebuie sa te avertizez. Zapada este speciala pentru noi, dar si pentru aparatul nostru foto. Prin urmare, pot aparea probleme care vor afecta fotografiile facute in zapada.
Pentru a evita aceste greseli trebuie doar sa aplici cateva precautii simple pe care le voi explica in acest articol.
ZAPADA ESTE ALBA, NU GRI
Cea mai clasica greseala pe care o poti face cand faci o fotografie cu o scena cu zapada este sa obtii o zapada care este gri si nu alba, asa cum ar trebui sa fie. De ce?
Problema, in mod paradoxal, deriva din faptul ca zapada este alba si tinde sa acopere un pic din tot cadrul. Astfel, atunci cand utilizezi metoda tipica de masurare a expunerii care cuprinde intreaga scena (matrix sau evaluativa), aparatul foto este inselat si incearca sa readuca scena la gri mediu, ca de obicei.
Deci subexpune intreaga scena, obtinand o zapada putin luminoasa, in consecinta, gri. Poti vedea un exemplu mai jos.
Exista doua solutii, ambele decisiv simple
Daca doresti sa obtii o fotografie corecta in momentul fotografierii, fara a fi nevoie sa apelezi la post-productie, utilizeaza o compensare pozitiva a expunerii pentru a contrabalansa subexpunerea decisa de aparatul foto. Cel mai bine, supraexpune in modul manual.
Cantitatea de supraexpunere va fi in jurul valorii de 1 stop. Cateva cadre de test vor fi suficiente pentru a determina daca vrei obtine un cadru corect.
Daca nu te-ai gandit in prealabil si dauna este facuta, poti recupera fara probleme cu orice program de editare foto. Pur si simplu deplaseaza cursorul de expunere spre dreapta. De exemplu, mai jos poti vedea versiunea corecta a imaginii anterioare. Am crescut expunerea cu 1 stop si zapada este cu siguranta mai alba.
Trebuie doar sa ai grija pentru ca daca ridici prea mult expunerea, risti sa adaugi zgomot alb la zonele fotografiei care erau initial mai intunecate.
ZAPADA NU ESTE NICI ALBASTRA
Pe langa expunere, zapada poate submina echilibrul de alb. In special, se poate intampla ca intreaga fotografie sa aiba tendinta spre albastru, deoarece luminozitatea puternica a scenei confunda aparatul foto.
Cand fotografiezi poti evita aceasta problema setand echilibrul de alb pe „umbra” sau „innorat”. Pentru a fi si mai precis, utilizeaza un grey card pentru a determina o valoare personalizata a balansului de alb.
De asemenea in acest caz, odata terminate lucrurile, poti interveni in post-productie. Toate programele de editare foto iti permit sa modifici echilibrul de alb. Pentru a fi complet sigur ca poti schimba echilibrul de alb fara a pierde calitatea imaginii, sfatul meu este sa fotografiezi mereu in formatul RAW.
Mai jos poti vedea doua fotografii: prima cu balansul de alb care tinde spre albastru, a doua cu balansul de alb corect.
INCA CEVA DESPRE EXPUNERE
Albitatea zapezii poate fi o problema nu doar pentru ca pacaleste contorul de expunere. In prezenta luminii solare, deci nu la umbra sau sub nori, zapada este mult mai stralucitoare decat subiectii, oamenii si obiectele din cadru.
In aceste conditii, daca expui corect zapada, celelalte lucruri din scena sunt prea intunecate, practic siluete. In post-productie, acest lucru poate fi prea mult pentru a putea fi corectat, asa ca hai sa vedem cum se poate face.
Cel mai bun mod este sa folosesti masurarea expunerii la fata locului, spot sau pe centru. Daca directionezi punctul de focalizare, in primele doua cazuri sau punctul central al cadrului catre elementul scenei pe care doresti sa il expui corect, aparatul foto nu va fi inselat de zapada.
Efectul secundar al acestei tehnici este ca supraexpune zapada, determinand astfel pierderea detaliilor. Evident, trebuie sa decizi la fata locului daca doresti sa expui corect subiectul sau zapada. Pentru a le expune pe amble bine, va trebui sa recurgi la tehnica HDR.
si focalizarea poate intra in criza
Daca doresti sa focalizezi pe un loc complet acoperit de zapada, motorul de focalizare va continua probabil sa mearga inainte si inapoi fara oprire si fara sa focalizeze. Acest lucru se datoreaza faptului ca algoritmii de focalizare au nevoie de un punct de contrast pentru a functiona.
Solutia in cazul acesta este sa identifici un element colorat sau cel putin intunecat, care se afla la aceeasi distanta fata de tine si punctul pe care vrei sa focalizezi.
Apoi faci urmatoarele:
- muta punctul de focus spre el sau schimba incadrarea pentru a muta punctul de focalizare acolo unde este nevoie
- focalizeaza apasand butonul de declansare la jumatate
- recompune si trage
In caz contrar, folosind focalizarea manuala poti evalua focalizarea din ochi, in vizor, sau pe ecran, dar acest lucru este mult mai dificil.
Concluzii
Acum ca stii cum sa previi greselile obisnuite de a fotografia in zapada, poti iesi cu aparatul foto pe teren. 🙂
Nu iti pierde speranta daca primele incercari nu sunt satisfacatoare. Regula generala este sa incerci si sa incerci din nou. Joaca-te cu setarile aparatului foto si vei vedea rezultate. Acest lucru va face mult mai usor sa inveti din greseli.
In curand iti voi oferi cateva sfaturi despre cele mai creative si artistice aspecte ale fotografiei, despre cum sa faci fotografii care nu sunt doar corecte, ci si frumoase.